Granne eller ufo

När man är för sjuk för att orka göra nåt så är det skönt att bara kunna slänga på sig hörlurar och drömma sig bort i böckernas värld.

Jag läser en hel del, framförallt då jag är ute och reser men ibland blir det även lite läsning hemma då få gånger jag inte har så mycket att göra eller när jag är sjuk vilket turligt nog inte är så ofta.

fick tipps på ett par böcker lagom tills jag blev sjuk som jag nu hunnit läsa och tänkte att ni kanske var intresserade om vad jag tyckte om de?

Första boken: Granne eller ufo av Sofia Thoresdotter.
En kort och lättsam bok som beskriver många intressanta och ibland smått dråpliga situationer som människor med synedsättning ofta drabbas av. Sofia beskriver allvarliga och ibland livsavgörande situationer med glimten i ögat och är väldigt duktig på att lyfta fram problematiken och känslorna som uppstår i dessa jobbiga stunder.

Jag önskar dock att hon gav sig själv ett ännu större utrymme i boken där hon på ett tydligare sätt förklarar för läsarna hur dessa situationer skulle kunna undvikas och om möjligt vad hon själv skulle kunna förbättra och bidra med i olika situationer för att förändra utgången.
Jag tänker främst i möten med andra människor, jobbintervjuer, restaurangbesök etc.

Jag tycker att boken saknar lite av en självkritik och en tanke om vad vi som synskadade kan göra på egen hand för att exempelvis bli mer anställningsbara och representabla.

Trots att boken är aningen för kravinriktad för min smak så är den absolut läsvärd och många stunder av skratt utlovas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0