Den sista blinda Samurajen

Whats up alla roliga och ni andra ;-)

Den 15:e oktober var det vita käppens dag. En dag där synskadade och blinda uppmärksammas runt om i världen. Framförallt uppmärksammas den vita käppen och dess betydelse. Ett par poliser i England tog det här med att uppmärksamma lite väl bokstavligt.
Förr ett par dagar sen läste jag en kul artikel där en 67 årig blind man brutalt anfölls av den brittiska polisen med elpistol och inte nog med det, han blev dessutom nerbrottad och handfängslad.

Anledningen var att polisen misstog den äldre Herrens blindkäpp för att vara ett Samuraj svärd.

Jag vet inte hur det är möjligt att förväxla en vit käpp med ett Samuraj svärd men tänkte skicka en hälsning till den brittiska polisen att de inte fångat den sista blinda samurajen ännu.

Den vita käppen är förmodligen en av det viktigaste hjälpmedlet för synskadade och blinda men så fruktansvärt svårt att acceptera och börja använda.

Jag har sätt så pass bra fram till för ett par år sen att jag inte behövde käpp för att förflytta mig utomhus. Nu är käppen ett måste om jag ska kunna gå utomhus på egen hand men för mig tog det många år innan jag vågade börja använda den.

Jag har sedan barnsben alltid stått upp för mig själv och för vad och vem jag är i alla lägen men att acceptera den vita käppen var nästan lika svårt som att acceptera själva synskadan.

Numera använder jag käppen alltid när jag är ute och går och för det mesta går det utmärkt men även jag har råkat ut för mer eller mindre komiska missöden.
Jag har bl.a. Fått käppen överkörd av en buss och en gång av en cyklist. Busschauffören stannade inte ens för att se efter hur det gick men cyklisten stannade ett par meter bort och skrek "se dig för" sen insåg han väl vad han hade sagt för plötsligt fick han jävligt brott iväg.

Vi ses :-)

https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/1621682/images/2012/pic_5081aa519606ee0310e5ac89.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/1621682/images/2012/pic_5081aa519606ee0310e5ac89.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1621682/images/2012/pic_5081aa649606ee036e92b623.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/1621682/images/2012/pic_5081aa649606ee036e92b623.jpg" class="image">


Kommentarer
Postat av: Johan

Jag såg ju 10% tills jag var 14. Sedan blev det sämre och mitt liv förändrades därmed radikalt. Bl.a. fick jag börja använda käpp, men icke. Det tog drygt tre år innan jag började använda den. Mitt under högstadietiden känns det inte så lockande att gå runt med en vit pinne och garanterat sticka ut och inte vara en i mängden och dessutom få en stämpel som "blind". Det var jag ju inte enligt mig själv, för jag såg fortfarande ljus, mörker, färger och konturer.
Idag känns det jättekonstigt att gå ut utan käpp, varesig jag går själv eller med andra. Skrev ett ganska uppskattat inlägg om det för ett tag sedan på bloggen...

2012-10-23 @ 06:51:44
URL: http://schumacher4ever.blogg.se
Postat av: Louise

Hur man kan missta den vita käppen för ett samurajsvärd övergår mitt förstånd. Det flesta som använder n vit käpp tycks ha ett antal udda historier med käppen inblandad. Det vore kanske något att skriva en bok om. :-P

2012-10-23 @ 23:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0