Styrkestudie i Trainitest

Hej på er :-)

För alla idrottsintresserade är det spännande med nya träningsmetoder och många provar sig fram tills man hittat den typ av träning som passar bäst till den typ av idrott som man vill utvecklas i.

För en elitidrottare handlar all träning om att bli bättre och utvecklas i sin specifika idrott vilket i korta drag innebär att den typ av träning som inte direkt kan kopplas samman med idrotten man utövar faller bort.

Goalball är till stora delar en explosiv idrott där man aktiveras i korta men väldigt intensiva intervaller vilket då betyder att långdistansträning är uteslutet.

Jag och min träningskamrat Stefan har varit med i Malmö IdrottsAkademi under ett par års tid nu och har fått professionell hjälp med bl.a. Fysträning utav en gammal 10 kampare som heter Keneth Riggberger.

Vi har sen 2010 tränat styrketräning enligt en filosofi att genomföra styrkeövningarna på ett ben eller med en arm i taget. På så sätt har vi inte enbart blivit betydligt säkrare med balansen men även ökat avsevärt i styrka. I de flesta idrotter sker avgörande moment på ett ben och oftast med en arm och just i dessa moment i vår idrott upplever vi en oerhörd förbättring.

På senare tid har vi tagit ytterligare ett steg i vår träning med hjälp av en datoriserad träningsrobot som heter Trainitest. I korthet gör roboten så att oavsett vilken övning vi gör så kan vi inte flytta tex stången i mer än en viss hastighet oberoende av hur mycket vikt vi har på. Föreställ dig benböj i en smittmaskin som du inte kan flytta snabbare än 0,5 m/s
Tänk då att göra övningen på ett ben.

Vi vet att metoden är fruktansvärt effektiv då vi framförallt ser skillnad på goalball planen men även helt groteska skillnader i belastning i tex marklyft där vi nästan fördubblat vikten på ett ben från ca 70 kg då vi började 2010 till ca 130 kg ca en månad innan Paralympics i London.
Nu har vi äntligen fått chansen att få fram mer faktiska siffror genom ett forskningsprojekt kring Trainitest och jag och Stefan är givetvis med :-)
Den ena övningen som vi ska testa är vanlig bänkpress och den andra är benstyrka.

Igår testade vi vår Max i bänkpress och sanningen att säga var det inga direkt imponerande siffror där Stefan maxade 77,5 kg och jag 80 kg. Jag blev lite förvånad över mitt resultat då jag trodde att jag skulle ligga bättre till men får nöja mig med 80.

Vi ska i fyra veckors tid utföra 8 rena bänkpress pass i Trainitest 4 sett med 5 repetitioner i varje sett och sen ska vi testa igen och om allt går som vi tror så ska det ske en dramatisk ökning.

Vad gäller benstyrkan så kommer träningen bestå av ett par olika övningar tex benböj, marklyft mm och testmetoden vi använder är benböj med 30 kg där vi kollar styrka, efekt, brons och vändningskapacitet mm på ett ben och på två ben.
Återkommer såklart med resultaten om ca en månad men kommer även att dokumentera fortlöpande här.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0