Resultat på VO2 max test

Nu har jag äntligen fått resultatet av VO2 maxtestet som jag gjorde i fredags.

Ett VO2 maxtest kan man göra på ett antal olika sätt men man får alltid avgöra vilket sätt som passar den idrott som man håller på med och i mitt och Stefans fall som spelar goalball så är det att springa på löppband som är att föredra.

Som ni kan se på bilden i mitt förra inlägg så har man på sig en mask för näsa och mun och en del olika mätare och selar på kroppen och sedan ska man helt enkelt springa tills man inte orkar mer.

Man springer på ett löppband som börjar i 8 km/h i två minuter sen ökas hastigheten till 10 km/h i två min till sedan blir det 11 km/h i 1 min för att öka till 12 km/h i 2 min.
Nu ökar inte hastigheten mer utan lutningen på löpbandet varje minut och nu gäller det bara att springa så länge man kan.

Här kommer ett uttdrag utav mailet jag fick av Fysiolog Ola thorsson på UMAS.

Hej Fatmir,

 

Din test är helt ok vad avser maxpuls, maxO2/min och maxO2/min/kg. Dina värden är 184 slag/min resp. 4,50 l/min resp 61,5 l/min/kg. Detta är maxO2-värden som är väl i klass med de värden som man ser hos elittränade lagidrottare och som ligger strax under de värden som man ser hos konditionsidrottare.


Som ni förstår så är jag nöjd med resultaten och ett kvitto på att träning lönar sig men också en liten morot att jobba vidare.

Testet syftar även till att effektivisera min träning ännu mer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0